Bericht

Smakelijkachterhoek.nl officieel gelanceerd!

Geplaatst op 21 november 2023, 16:25 uur
Illustration

Het project Achterhoekse Productbeleving is afgesloten met een informatieve bijeenkomst voor voedselproducenten en andere belangstellenden. Dat gebeurde bij Landwinkel Smits in De Heurne, waar de pompoenoogst net was verwerkt tot de inmiddels veelgeprezen geroosterde pitten en olie. Het onlangs gestarte community platform Smakelijkachterhoek.nl beleefde daar de officiële lancering.

Na een inleiding door Manuela Koogje (Happyland) schetste Marc Mobach van de gemeente Lochem de ‘reis’ die de opdrachtgevende gemeenten Bronckhorst, Lochem en Zutphen samen met Happyland, Gerrit Willem Ziggers (Ziggers Organisatieadvisies), Achterhoek Toerisme en Slow Food Achterhoek hebben gemaakt. Een concreet projectresultaat is het platform Smakelijkachterhoek.nl. Belangrijke onderdelen van de reis vormden het onderzoek onder consumenten in Bronckhorst, Lochem en Zutphen en het marktonderzoek. 

Meer dan prijs alleen

Van het laatste deed organisatieadviseur Gerrit Willem Ziggers uitgebreid verslag. ‘De afzet van lokale producten via land- of boerderijwinkels heeft zeker marktpotentieel,’ concludeerde hij. Maar de lokale producten worden wel als 'duur' ervaren. Dat klopt ook wel als je ze in de supermarkt tegenkomt. Daar ligt de prijs van een Achterhoeks product gemiddeld 14% hoger dan de supermarktvariant die van elders komt. Meer dan de helft van de ondervraagden is dan ook niet bereid om meer te betalen voor dat pak yoghurt of stuk kaas van de boer uit de buurt. Maar prijs bepaalt niet als enige factor de koopbereidheid. Ziggers legde uit wat je kunt doen om het Achterhoekse product succesvol aan de man te brengen.

Transparante productinformatie

Positief is dat Achterhoekse inwoners producten uit de boerderijwinkel ‘verser’ ervaren, en ook van ‘betere kwaliteit’, ‘lekkerder’, ‘van dichtbij’ en ‘beter voor het milieu’. Het zijn sterke onderscheidende eigenschappen die een eventuele meerprijs rechtvaardigen. Ziggers is dan ook geen voorstander van de supermarkt als verkoopkanaal. ‘Blijf daar weg’, luidt zijn advies. ‘De boerderijwinkel is een beter kanaal voor je producten.’ Omzetkansen ziet hij voor boerderijwinkels met een breed assortiment producten die goed verkrijgbaar zijn, een fijne winkelbeleving en transparante informatie over het product en de makers daarvan. Maar consumenten moeten de boerderijwinkel wel weten te vinden. En dat, zo bleek uit het consumentenonderzoek, is lang niet altijd het geval. Onbekend maakt onbemind! Vandaar de keuze voor het platform Smakelijkachterhoek.nl.

Actieve rol gemeenten

Je kunt je afvragen waarom gemeenten in dit project - dat door hen, de Provincie Gelderland en EU gezamenlijk is gesubsidieerd - een trekkersrol vervullen. Kan de markt dit niet zelf? Wethouder economie Antoon Peppelman (gemeente Bronckhorst) nam een duidelijk standpunt in. 'Natuurlijk zijn ondernemers in de lead,' zei hij. Tegelijkertijd vindt hij dat gemeenten een sterke, faciliterende en stimulerende rol kunnen vervullen in de lokale afzet van Achterhoekse producten. ‘Loop maar eens door het centrum van de stad. Je ziet veel winkelformules die nauwelijks bijdragen aan de lokale economie. Ik zie dat graag anders.’ Meer mogelijkheden tot verkoop van lokale producten in dorps- en stadskernen, het zonodig herzien van het vergunningenstelsel, en het ondersteunen van lokaal ondernemerschap: dat waren zo wat zaken waar gemeenten een actieve rol in kunnen pakken.

Feestelijke onthulling mét lintje

Sluitstukken van het programma vormden een presentatie van Smakelijkachterhoek.nl door bestuurslid Geert Veenendaal en van Smaakmakers door Marcella de Vos (Achterhoek Toerisme). Daarna knipten wethouder Peppelman samen met Marc Mobach en bestuursleden van Slow Food Achterhoek een lintje door voor de feestelijke onthulling van Smakelijkachterhoek.nl. 

Deel dit: