Bericht

Boerderijwinkels beoordeeld: grote verschillen in aanpak

Geplaatst op 19 maart 2024, 16:55 uur
Illustration

Hoe vergroot je de omzet in je boerderijwinkel? Als slot van het project Achterhoekse Productbeleving presenteerde retail-expert Erik Hemmes zijn bevindingen naar aanleiding van zijn bezoek aan diverse boerderijwinkels in de Achterhoek. Dat gebeurde in een vol Grand Café Ludger in Vierakker.

‘Houd je van mensen? Straal je dat als eigenaar van je boerderijwinkel ook uit? Dan is aan een belangrijke basisvoorwaarde voor succes voldaan,’ aldus Erik Hemmes. Zo’n uitspraak verwacht je niet van een supercommerciële retailspecialist die jarenlang werkte voor de grootste supermarkten in binnen- en buitenland. Hij bouwde een schat aan kennis op over hoe je klanten krijgt en houdt, uitnodigt en inspireert. Aan de hand van foto’s deelde hij een aantal basisprincipes met de 65 professionals in de zaal.

‘Doe als de klant’, zei Erik, ‘ga op bezoek bij andere winkels en kijk om je heen’. Wat valt op, in positieve of negatieve zin? Die ‘klantbeleving’ begint al bij aankomst: een schoon terrein, verzorgde gebouwen, aantrekkelijke bebording: dat helpt volgens hem enorm om de klant met een goed gevoel naar binnen te laten gaan. Eenmaal binnen gelden principes zoals een goede routing, geen opstellingen die het overzicht over de winkelvloer belemmeren, goede verlichting met spotjes en een aantrekkelijke opstelling van producten. Het kunnen proeven van producten: een simpele tip, maar wel een die bewezen werkt. Herkenbaar waren de plaatjes hoe het niet moet: nutteloze sfeerproducten uit oma’s tijd, scheefhangende schilderijtjes, rommel, halflege schappen. ‘Houd de inrichting rustig en schoon, vul schappen bijtijds bij, dat is wat voedsel vraagt’. 

Ook een regelmatige duik in de omzetcijfers kan helpen de omzet te verbeteren. ‘Niet iedereen vindt dat leuk. Maar achter data gaat menselijk gedrag schuil.’ Het kan leiden tot heroverwegen van het huidige aanbod (wat kost een geschenkpakket nu werkelijk?) tot schrappen (kaartenmolens), of juist uitbreiden van een product met meer prijsklassen (wijn bijvoorbeeld). Het gaat erom dat je je vierkante meters optimaal benut. 

Het werd een levendige avond, met een pittige discussie over de vraag of het commerciële denken wel van toepassing is op de kleinere boerderijwinkel. Erik is van harte bereid vragen van deelnemers aan de bijeenkomst te beantwoorden. 

2 reacties

Jeroen Mulder

wo 20 maart 2024 20:18
Zo jammer dat we er niet bij konden zijn. Ik hoop dat iedereen genoten heeft van de Noga en de Marshmallow.
Groeten, Nougaterie Jerom's

Geert Veenendaal

do 21 maart 2024 12:35
Volgens mij allemaal schoon opgegaan. We sturen je wel de aanbevelingen toe die we uit de presentatie halen.

Jeroen Mulder

do 21 maart 2024 20:05
Dat is fijn Geert