Bericht

Doe meer met Achterhoeks graan

Geplaatst op 24 mei 2024, 16:30 uur
Illustration
logo
Slow Food Achterhoek

Mensen enthousiasmeren om te kiezen voor Achterhoeks graan. Dat is het doel van een promotiecampagne die Slow Food Achterhoek samen met Stichting Achterhoek Toerisme, het Platform Natuurinclusieve landbouw Gelderland en Achterhoek Food deze week is gestart.

We telen in de Achterhoek steeds meer soorten graan. Denk aan tarwe, gerst, haver en rogge, maar ook aan speciale varianten zoals emmer, spelt, rode spelt, rode tarwe en eenkoorn. We maken er inmiddels fantastisch brood van, zonder enige toevoeging, dat meermalen internationaal in de prijzen is gevallen. Ook in de horeca vindt ons graan steeds meer aftrek. Echt voedsel, rijk aan smaak en kwaliteit, van eigen bodem. Bovendien is graan als gewas aantrekkelijk voor een natuurinclusief landschap en een bloeiende lokale economie. Genoeg redenen dus om graanteelt te ‘boosten’ zodat brood, pizza’s, pasta, pannenkoeken, risotto, koekjes, bier, jenever en whisky van Achterhoekse bodem gewaardeerd én gewoon worden.

Wat doen we in deze campagne? Horeca en verwerkers zoals bakkers wijzen op de leveranciers en hun mogelijkheden. Een toolkit vol materialen voor je website, etiket, social media, menukaart. Zodat consumenten breed geïnformeerd worden over graan, graanproducten, en de positieve effecten van graanteelt op flora en fauna. Een e-learning module voor je personeel. Meer weten? De campagnepartners Achterhoek Toerisme, Platform Achterhoek Food en Slow Food Achterhoek helpen je graag verder.

Eerder had Slow Food Achterhoek graan als jaarthema. Met verschillende activiteiten – zoals een inspiratiesessie voor agrariërs – verkenden we vraag en aanbod, mogelijkheden en hobbels. We zagen en zien veel kansen voor Achterhoeks graan. En delen dat graag!

Meer op de pagina graan